trendrapport kantoorgebruik
Van offline naar online en toch weer een beetje terug. Door het corona-beleid, hybride werken, work-life balance, zoomen, teamsen is het werkende leven sterk veranderd, vooral op kantoor.
Medewerkers ontdekten vanuit het verplichte thuiswerken dat vanuit huis werken ook voordelen bracht, want als medewerker had je ineens de vrijheid om werk en privé beter op elkaar af te stemmen. Ook hier heeft elk voordeel z’n nadeel, want contacten met andere medewerkers werden functioneler. Met gevolgen voor het gevoel van verbondenheid met elkaar én met het bedrijf. En zélfs met het werkgeluk. Uit onze Whitepaper Magnetize is gebleken dat veel bedrijven hun medewerkers het liefst weer vaker naar kantoor zien komen, om de onderlinge verbondenheid te stimuleren. Maar hoe? Dat is de grote vraag.
In 2021 hebben we uitgebreid onderzoek gedaan en samen met onze bedrijfshoreca-relaties een voorspelling gedaan voor de wereld ‘na corona’. Met het huidige Whitepaper Magnetize-onderzoek hebben we afgelopen maanden onderzocht of die voorspellingen zijn uitgekomen. In grote lijnen klopt het beeld dat we een jaar terug hadden voorzien en nu zitten we in de ‘Back to the office’ fase. Wat alleen niemand voorspelde is dat het zo lastig zou zijn om dat kantoor weer te vullen.
Met z’n allen verkennen we wat het betekent om grootschalig hybride te werken. Ook wij draaien aan de ideale invulling van ons beleid op work-life, home-office en fysiek-digitaal. Uit ons onderzoek blijkt dat mensen gemiddeld nog 50% van hun werktijd op kantoor zijn. Bedrijven en verzamelgebouwen proberen zich hierop in te stellen en een nieuwe balans te vinden. Toch geeft maar liefst 47% aan dat de huidige bezetting niet voldoet. Hoe geef je daar als management leiding aan? Een belangrijke vraag en met learning by doing hebben we veel uitgeprobeerd. Niet alles werkte, maar we hebben wel veel geleerd en ontdekt. We kunnen concluderen dat iedere organisatie die het kantoor als “clubhouse” inzet, goed op weg is om daarmee veel vraagstukken op te lossen.
Met de conclusies van onze whitepaper Magnetize zien we dat er voor vele organisaties kansen liggen om het kantoor nog aantrekkelijker te maken, want daar ligt de crux. We nodigen je uit om hier samen invulling aan te geven met behulp van de nieuwste inzichten om zo door te bouwen naar het kantoor nieuwe stijl. En het ideale kantoor verschilt per organisatie, dus dat vraagt om flexibiliteit, lef en creativiteit. En dat maakt het weer aantrekkelijk!
We praten je graag bij over de bevindingen in ons trendrapport over kantoorgebruik & hospitality in de wereld na corona. De trends en inzichten hebben we verdeeld over 7 thema’s en we doen 12 concrete suggesties die bijdragen aan een attractieve kantoor omgeving. Wil je het trendrapport ontvangen en met ons aan tafel om de onze bevindingen te bespreken? Vul hieronder je gegevens in. Dan neemt een van onze collega’s: Marloes Deering, Barbara Knols, Tessa Riesmeijer of Pien Meijerink, contact met je op.
Vul hieronder je gegevens in en ontvang het trendrapport.