Zoals aangekondigd in de vorige nieuwsbrief, is het hoofdthema van deze nieuwsbrief: productontwikkeling! We zijn trots om te delen dat we binnen onze bezoekersrestaurants voldoen aan de doelstellingen uit de factsheet van Goede Zorg Proefje! 80% van het totaal gepresenteerde aanbod is een betere keuze (Schijf van Vijf & dagkeuze). Een belangrijke strategie daarbij is: “Gezonde producten populairder en populaire producten gezonder maken". In deze nieuwsbrief: hoe we populaire producten gezonder maken.
Om populaire producten gezonder te maken ontwikkelen wij nieuwe producten die binnen de schijf van vijf vallen of dagkeuze zijn, zoals een kwarkgebak, een worstenbroodje, 13 smaken schepijs en de appeltaart! Daarnaast zoeken wij manieren om ongezonde producten te verbeteren. Zo hebben we een suikervrije muffin ontwikkeld en is de gevulde koek in portie verkleint.
Om tot deze ontwikkelingen te komen, laten we in dit artikel onze specialisten aan het woord. Jan Willen van de Flier (Specialist Gezonde voeding) en Melvin Bertelink (Executive Chef) nemen jullie mee in het proces om tot nieuwe producten te komen. Jan Willem: ‘Als eerste wordt ons eigen assortiment en ontwikkelingen in de markt bekeken om te zien waar de kansen liggen. Daarnaast gaan wij de behoefte van de gast na, dit vormt samen de prioriteitenlijst. Vervolgens bepalen we de kaders waar de producten aan moeten voldoen.
En dan is Melvin Bertelink aan de beurt, ons creatieve brein achter productontwikkeling’. Melvin Bertelink: naast dat het binnen de theoretische kaders moet passen, staat de (be)werkbaarheid voor onze locaties voorop. Hoe kunnen we het product zo inrichten dat het voldoet aan de eisen, kwaliteit gewaarborgd blijft en we de gast verrassen met onze innovatie’.
De producten worden uitgewerkt, gemaakt, en niet te vergeten, geproefd. Geeft iedereen groen licht? Dan wordt ons inkoop team ingelicht, en wordt er gezocht naar een geschikte producent. Als de afspraken rond zijn, en er een proefproduct is ontwikkeld, wordt dit samen met de producent op locaties getest. Jan Willem: ‘de reactie van de gast is het belangrijkste. Daar doen we het uiteindelijk voor. Daarom vragen we de testlocatie altijd reacties van de gasten op te vragen. Hoe? Door korte enquêtes af te nemen. Is de gast positief? Dan introduceren we het product zo snel mogelijk op al onze locaties’. De gasten verrassen met gezonde producten, is voor ons belangrijk. Zo worden onze producten met zorg ontwikkeld, en dat proef je ook!
Naast het ontwikkelen van een gezonder assortiment nemen we als Vermaat ook graag onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Samen met MagieCreations en The Realbaker, kwamen wij op het idee om een ‘gezonde’ bagel te ontwikkelen, die ook nog eens een duurzaam karakter heeft. Dit is gelukt!
Tijdens het bierbrouwproces ontstaat een reststroom wat biergraan wordt genoemd, dit is een smakelijke stroom vol vezels, plantaardige eiwitten, en essentiële aminozuren. Dit hebben we verwerkt in een heerlijke bagel. Dit betekent een lekkere, gezonde bagel, die ook nog eens helpt de verspilling te verlagen. Deze bagel is exclusief verkrijgbaar bij Vermaat vanaf 21 maart, eet smakelijk!
Vanaf 21 maart kan er in al onze bezoekersrestaurants genoten worden van nieuw assortiment! We hebben verschillende lekkernijen toegevoegd aan onze menukaart, waaronder nieuwe broodjes, koeken, gebak, en dranken. Wij zijn trots, want in samenwerking met 'De Vegetarische Slager', is de klassieker 'Broodje Bal' terug. Maar dan gezond!
Dit assortiment is tot stand gekomen door te luisteren naar de wensen van onze gasten. Onze chefs hebben hard gewerkt om nieuwe recepten te bedenken, waarbij gezonde voeding centraal staat. Met deze zorgvuldig samengestelde recepten, kunnen wij wat bieden aan iedereen die opzoek is naar iets lekkers en voedzaams!
Het lijkt nog ver weg, maar 12 mei is de ‘dag van de verpleging’. Weten jullie al hoe de medewerkers van jouw ziekenhuis deze dag worden verrast? Vermaat denkt graag met je mee, want samen toveren we graag een glimlach op het gezicht van jullie medewerkers!Voor inspiratie, bekijk je onze flyer hier!