Samen tegen voedselverspilling
Voedselverspilling tegengaan gaat beter wanneer je in de keten samenwerkt, dat is de uitkomst van een pilot die vier partijen zijn aangegaan in een uitdagende ‘In 100 Days to Zero Food Waste’ challenge. Om dit doel te behalen hebben Deloitte, Vermaat, Orbisk en Too Good To Go een werkwijze ontwikkeld om in 100 dagen de voedselverspilling in restaurants naar nul terug te brengen. Deze werkwijze is voor elk restaurant vrij toegankelijk in een playbook tegen voedselverspilling. De vier samenwerkende partijen vinden dat voedselverspilling tegengaan een maatschappelijk doel is en daarom geen concurrentievoordeel hoeft op te leveren.
Aangezien wereldwijd meer dan één derde van al het voedsel in de gehele voedselketen wordt verspild, is voedselverspilling een wereldwijd probleem met enorme economische, sociale en ecologische gevolgen. Niet voor niets willen de Verenigde Naties (VN) de voedselverspilling in de wereld met 50% verminderen tegen 2030. Dit is een van de duurzame doelen (Sustainable Development Goals) die de VN met elkaar hebben afgesproken.
De challenge startte in vier bedrijfsrestaurants van Vermaat, waaronder VodafoneZiggo, Liberty Global en Provincie Flevoland met als doel voedselverspilling te verminderen en uiteindelijk te elimineren. Ook Sodexo sloot zich aan als deelnemende partij met twee bedrijfsrestaurants, waaronder dat van Unilever. Afgelopen jaar hebben de deelnemende restaurants gedurende 100 dagen een veelvoud aan acties uitgevoerd:
Door al deze acties gedurende 100 dagen uit te voeren, kwam het doel van geen verspilling steeds dichterbij. Uiteindelijk is geen verspilling in een restaurant een utopie, maar door deze challenge hebben we met elkaar geleerd hoe we zo min mogelijk eten kunnen verspillen en is er een mooi resultaat geleverd. De reductie van voedselverspilling varieerde tussen de 48% en 95% in de zes bedrijfsrestaurants. Dat het op de ene locatie makkelijker was dan op de andere locatie om voedselverspilling te reduceren, had te maken met operationele uitdagingen en seizoensinvloeden.
De initiatiefnemers zijn ontzettend trots op de samenwerking die met zoveel partijen tot stand is gekomen, de locaties die vol enthousiasme de challenge aangingen en alle inzichten die zijn opgedaan. Om de doelstelling van de VN in 2023 te behalen, is het van belang dat alle betrokken partijen in de voedselketen zich inzetten. Want door samen te werken kunnen we het verschil maken.
Zelf de strijd aangaan tegen voedselverspilling? Vermaat, Deloitte, Orbisk en Too Good To Go hebben een handig playbook ontwikkeld voor de ‘In 100 Days to Zero Food Waste’ challenge. Hiermee worden restaurants uitdaagd om zich in te zetten voor een duurzamere toekomst zonder verspilling. Het playbook bevat communicatiematerialen, tips en tricks, recepten en deelname aan de online Share & Learn sessies. Het doel voor 2024 is om 100 restaurants uit te dagen om samen aan de slag te gaan in de strijd tegen voedselverspilling
De benodigde materialen om mee te doen aan de ‘In 100 Days to Zero Food Waste’ challenge, kunnen kosteloos worden gedownload van de Net Positive website.