Matthijs Simons

De gouden tip om te verduurzamen

Partyservice Team 1800x800

De tip om gasten in de bedrijfshoreca mee te krijgen in ons duurzame verhaal: vertel je duurzame boodschap positief. Het is de enige boodschap die écht goed werkt, leerde Business Unit Manager Matthijs Simons uit eigen ervaring. Hoe zorg je ervoor dat je de gast inspireert zonder ze iets op te leggen?

Als je Matthijs vraagt welke duurzame projecten er bij zijn opdrachtgevers lopen, begint zijn gezicht te glunderen. Het zijn er namelijk teveel om op te noemen. “We hebben op verschillende locaties Wilder Land thee liggen, ken je dat? Dat is thee die wordt gezaaid op stroken land die een boer toch niet gebruikt. Bij de ene opdrachtgever werken we intensief samen met hun Green Team. Bij een ander testen we recyclebare saladebakjes van Circulware.” En zo gaat Matthijs nog even door. Bij elk voorbeeld dat hij noemt staat in ieder geval de samenwerking met de opdrachtgever centraal. “Het is ontzettend sterk als je vanuit de werkgever kunt communiceren”.

Wilderland Thee
Wilderland Thee2
Wilderland Thee 3

De maatschappij positief veranderen

De opdrachtgevers van Matthijs zijn globaal in twee categorieën te verdelen: de (semi)publieke organisaties en bedrijven met impact. Denk aan gemeentes en provincies, goede doelen of bedrijven zoals Triodos Bank. Matthijs: “Al mijn opdrachtgevers willen de maatschappij positief veranderen en dat doen ze allemaal op hun eigen manier.” Bij een van de NGO's bijvoorbeeld genieten van de vegetarische keuken van Suzanne Ausum. Ze heeſt zelf nog nooit vlees gegeten en weet dus als geen ander hoe je voedzaam én heerlijk eten bereidt zonder dierlijke eiwitten. Maar ook organisaties met een minder vanzelfsprekende milieu-impact doen er alles aan om de positieve boodschap te verspreiden. VodafoneZiggo in Utrecht was de allereerste locatie die werkte met Orbisk, het systeem dat meet wat je weggooit, koffie bestel je er in gebarentaal bij een dove barista en de horecateams krijgen CO2-trainingen.

Communicatie is essentieel

Om gasten mee te nemen in onze Food Vision 2027 is communicatie essentieel. Maar breng je duurzame boodschap dan wel positief, leerde Matthijs uit eigen ervaring. “Onze gasten willen zelf de keuze kunnen maken. Een dag waarop je geen vlees of vis op het buffet hebt liggen een vleesloze dag noemen, wordt niet goed ontvangen. Want dan hebben je gasten het gevoel dat ze iets ontnomen wordt. Beter is dan om aan te prijzen wat er wél ligt.”

Koffiedik kijken: nu radicaal, over vijf jaar normaal

Matthijs is altijd op zoek naar verbinding. En hoopt zowel bestaande opdrachtgevers als nieuwe contacten te kunnen inspireren met zijn bevlogenheid. Want, zegt hij, dingen die we nu radicaal vinden, zijn over vijf jaar misschien wel het nieuwe normaal. We gaan naar een samenleving toe waar niet alles altijd meer beschikbaar zal zijn en we kijken anders naar vleesconsumptie. En het is heel handig om van elkaar te leren en de duurzame boodschap zo positief mogelijk te blijven vertellen.


Meer weten over onze Food Vision 2027?

Hier vertellen we je er alles over.
Vragen?

Wij staan voor je klaar